Kultura nije samo za odabrane
Poznati dirigent Vesna Šouc sprema se da sa operom “Mandragola” Ivana Jevtića, u produkciji Madlenijanuma, predstojećeg vikenda nastupi u Mariboru, ovogodišnjoj kulturnoj prestonici Evrope. Nedavno se vratila iz Sankt Peterburga gde je pomenuta opera izazvala veliku pažnju, a u razgovoru za “Blic” govori o gostovanjima, muzici danas, momentima iz svoje bogate karijere, statusu kulture
Polovinom januara Madlenijanum je sa komičnom operom “Mandragola” Ivana Jevtica, a pod dirigentskom palicom Vesne Šouc gostovao na sceni Carskog Aleksandrijskog teatra u Sankt Petrburgu. Mediji su izvestili o zdušnom prijemu publike, uglednim zvanicama u gledalištu, a poznata dirigentkinja kaže: „Kada smo sa službenog ulaza stigli na scenu i ugledali salu, zastao nam je dah od lepote prizora. Doziveli smo veliki uspeh u prepunoj sali. Mnogi naši umetnici i ansambli su gostovali u ovom gradu. Ali izvođenje ‘Mandragole’ je od istorijskog značaja jer je prvi put srpska opera gostovala u St. Peterburgu. Izvođenje je praćeno titlovanim prevodom tako da se moglo uživati i u smehu koji se u gledalištu mogao čuti. Orkestar i ja nismo bili, kako to obično biva, u takozvanoj orkestarskoj rupi, nego u nivou publike, što je bilo posebno iskustvo koje je podrazumevalo i specifična dinamička i akustička prilagođavanja. No, sad smo svu pažnju usmerili ka sledećem gostovanju.
U Mariboru?
- Da, idućeg vikenda “Mandragola” se izvodi u Slovenskom narodnom gledališču u Mariboru, što je posebno važno i odgovorno s obzirom na činjenicu da je taj grad ovogodišnja evropska prestonica kulture. Ima planova i dogovora i za druga gostovanja, ali o tome drugi put.
Kako vidite život, poziciju opere danas?
- Opera nesumnjivo ima brojnu publiku, a to pouzdano mogu reći i za balet, s obzirom na to da sam i baletski dirigent. Možda mediji ne poklanjaju dovoljno pažnje operskim i baletskim umetnicima, ali interesovanje svakako postoji.
Kakva je pozicija tih umetnosti u savremenom trenutku, u svetlu marketinga, advertajzinga…?
- Nemam ništa protiv trendova i mislim da je neophodno pratiti ih. Neosporan kvalitet klasičnih vrednosti može samo biti popularizovan i podržan u medijima. Opera, balet, klasična muzika svakako zaslužuju veću medijsku pažnju. Bilo bi nam svima bolje da je toga više, a manje medijskih sadržaja koji nikome ne koriste, naprotiv. Ali tu dolazimo do drugih pitanja.
Na primer, kojih pitanja?
- Pitanje kulturne strategije, dugoročnih planova, promišljenog delovanja, a toga evidentno nema. Zašto je kultura važna, kome je važna? Važna je i potrebna svim, a ne samo odabranoj publici i onima kojima je to profesija. Nije to elitizam. Pitanje kulturnih potreba je strateško pitanje jednog društva. Ukratko govoreći, odsustvo razvoja i negovanja kulture otvara veliki prostor za bujanje koječega, za nekulturu, a ova pak, hteli to ili ne, kod ljudi inicira i razvija površnost i naklonost ka jeftinim sadržajima. Nažalost, to pre ili kasnije ispostavi svoju, kako i teorija i praksa pokazuju, vrlo visoku cenu.
Šta je za vas dirigentska palica?
- Muzika.
A muzika?
- Muzika je univerzalan jezik. Slikovito: dođem u neku stranu zemlju gde imam koncert. Stigne solista, kažemo jedno drugom ime i dobar dan. Krene muzika, a već posle pet minuta mi se tako dobro razumemo. Govorimo istim jezikom.
Šta je, osim “Mandragole”, aktuelno u vašem profesionalnom životu?
- Redovni sam profesor na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu. Sa mnogo entuzijazma i posvećenosti radim sa studentima. Angažovana sam u više pozorišnih kuća: Madlenijanumu, Narodnom pozorištu u Beogradu, Srpskom narodnom pozorištu Novi Sad, Pozorištu na Terazijama. Skoro sve moje predstave su dugovečne, što znači da doživljavaju preko 50, 100 ili čak 300 izvođenja.
I kakvi su studenti, šta ih odlikuje?
- Sjajni su. Posvećeni. Prepoznaju vrednost i slede je ne bežeći od napora, ne štedeći se.
A vaša petogodišnja ćerka, šta ona sluša, kako reguje na vaš rad…?
- Često ide u pozorište i uživa u predstavama. Vreme će pokazati da li će i ona biti umetnik.
https://www.blic.rs/kultura/vesti/kultura-nije-samo-za-odabrane/37gcsgp